Sunday, January 5, 2020

Hoe breng je je brand naar een hoger niveau?

[vc_row][vc_column width="1/6"][/vc_column][vc_column width="2/3"][us_single_image image="8774" size="full" align="center"][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/6"][/vc_column][vc_column width="2/3"][vc_column_text]

Piramide van Maslow?

In de piramide van Maslow worden de behoeften van de mens schematisch weergegeven, op volgorde van de prioriteit die eraan gegeven wordt. De onderste behoefte uit de piramide is de behoefte waar mensen het meeste waarde aan hechten. Deze fysiologische (basis) behoefte wordt ook wel de “lagere fundamentele behoefte” genoemd. De vier hogere niveaus in de behoeftepiramide worden gezien als “hogere fundamentele behoeften”.

De piramide van Maslow wordt in een driehoekvorm vormgegeven. Deze driehoek is onderverdeeld in vijf vlakken, die de hiërarchische motivatie fasen van een persoon weergeven.

De volgende vijf fasen of behoeften worden weergegeven:

  1. Primaire biologische behoeften zoals eten, lucht en water.
  2. Bestaanszekerheid in vorm van veiligheid en zekerheid.
  3. Sociale behoeften in vorm van vriendschap, liefde en sociale contacten.
  4. Erkenning in vorm van de combinatie van zelfrespect en de waardering van anderen.
  5. Zelfontplooiing in vorm van de mogelijkheden om de persoonlijkheid te ontwikkelen en mentale groeimogelijkheden.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_single_image image="8778" size="full" align="center"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/6"][/vc_column][vc_column width="2/3"][vc_column_text]

Maslow toepassen op een merk ?

Van product tot gedragsverandering.

Ook voor merken kan je een bepaalde hiërarchie gaan bepalen betreft welke behoefte deze invullen. Als we naar het eerste niveau kijken dan belanden we op het niveau van "product". We hebben het hier of over de merken die louter een product op de markt zetten met bepaalde technische functionaliteiten. Laten we als voorbeeld het outdoor merk Patagonia nemen die duurzaamheid zeer hoog in het vaandel draagt. Zij brengen producten als rugzakken, outdoor kleding en fashion items zoals t-shirts. Als we naar een tweede niveau kijken dan zien we dat merken die naast het product een "service" kunnen aanbieden, hierdoor extra toegevoegde waarden kunnen creëren. Je kan bijvoorbeeld een reistas of outdoor vest aankopen in een winkel of online vanuit je luie zetel op de webstore van Patagonia. Een super duidelijke navigatie op de website en gemakkelijke betaling maken deze service nog beter. Een nog hogere ranking in de hierarchie verkrijgen merken als ze ook een "beleving" kunnen brengen voor de klant. In ons voorbeeld organiseert Patagonia regelmatig buitenlandse expedities genaamd Patagonia Experience waar je naar zeer avontuurlijke en exclusieve bestemmingen kan gaan onder begeleiding van ervaren gidsen van Patagonia. Alle producten van Patagonia kan je hier ook gratis uittesten. Een laatste niveau waar een merk kan geraken is de fase van "gedrag verandering". Door een merk te kopen ga je je zienswijze, je gedrag of mening ten aanzien van iets bijsturen. In dit geval gaat het om duurzame kleding. Patagonia is een voorloper wat betreft gebruik van duurzame en gerecycleerde materialen. Door het merk te kopen en te dragen ga je je anders opstellen ten aanzien van vervuiling, opwarming van de aarde of verspilling. Het merk verandert je gedrag. Dit is het hoogste goed dat een merk kan betekenen. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld Nike, verander je gedrag tav meer beweging, gezondheid. Of in een heel andere sfeer van de voeding waar de vleesvervangers van de Vegetarische Slager (ondertussen overgenomen door Unilever) je gedrag bijstuurt tav je eetgewoonte tot eventueel vegetariër.

En waar staat jouw merk vandaag?[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row]

Originele post: Hoe breng je je brand naar een hoger niveau?

No comments:

Post a Comment

Waardegedreven Business Designer

[vc_row][vc_column][us_single_image image="6826"][vc_column_text] We zijn op zoek naar een waardegedreven business designer! Je ...